Skip to content
Licensed Unlicensed Requires Authentication Published by De Gruyter November 25, 2016

Acting on Magic and Winning with Words in Märchen Worlds (and Beyond)

  • Carl Lindahl EMAIL logo
From the journal Fabula

Abstract:

Folk narrative scholarship valorizes the selfhood of us, the observers, at the expense of the narrating communities. We scholars celebrate our own subjectivity, in spite of the fact that the traditional narrators whose art we study elevate the concerns of their communities over their personal concerns. Because all attempts to deny the observer's subjectivity will fail, the only way we can bring the study of folk narrative into closer harmony with the values of the narrating communities is to outnumber our subjectivity. Holbek's Interpretation of Fairy Tales, Uther's Types of International Folktales, and the recently completed Enzyklopädie des Märchens outnumber our subjectivity by addressing the measurable facts of traditional narrative. They have created the foundation for our current challenge – to outnumber our subjectivity in our fieldwork, while listening to and interacting with Märchen narrators to understand how the everyday world and the Märchen world constantly reshape each other.

Résumé:

Les chercheurs sur le conte populaire accordent une grande importance à leur subjectivité et au point de vue de l'observateur. Ce positionnement s'opère aux dépens des communautés narratives qu'ils étudient. Au contraire, les conteurs traditionnels dévalorisent leur subjectivité, mettant leur personne et leur art du récit au service de la communauté narrative, auditoire et diseurs ou diseuses. Comme nous ne sommes pas capable dabandonner totalement notre subjectivité, nous devons nous rendre entourés des faits, des artes, des membres de la communauté narrative et nous devons donner-leur le pouvoir de nous faire écouter. L'Interpretation of Fairy Tales de Holbek, la classification internationale des contes-types d'Uther et l'Enzyklopädie des Märchens, récemment achevée, constituent de tels projets suprasubjectifs offrant à la recherche sur le conte des données fiables et vérifiables. Ces outils nous permettent de relever le prochain défi posé à notre domaine de recherche : en contrôlant notre subjectivité sur le terrain, nous faciliterons un déplacement de l'accent vers les narrateurs/conteurs, condition d'une meilleure compréhension de la façon dont les matières narratives et les conteurs réinventent le monde en permanence et agissent sur lui.

Zusammenfassung:

Erzählforscher und Erzählforscherinnen legen großen Wert auf ihre Subjektivität und den Standpunkt des Beobachtenden. Diese Positionierung geschieht auf Kosten der von ihnen untersuchten Erzählgemeinschaften. Im Gegensatz dazu werten traditionelle Erzählerinnen und Erzähler ihre Subjektivität ab und stellen sich und ihre Erzählkunst in den Dienst der Erzählgemeinschaft, der Zuhörenden und der Erzählenden. Da es aussichtslos erscheint, die Subjektivität der beobachtenden Erzählforscher und Erzählforscherinnen einzuschränken, kann dieser Widerspruch nur gelöst werden, wenn wir unsere Subjektivität in eine kollektive Identität überführen und uns damit den Zielen und Werten unserer untersuchten Erzählgemeinschaften annähern. Holbeks Interpretation of Fairy Tales, Uthers Typenkatalog und die gerade fertiggestellte Enzyklopädie des Märchens stellen solche übersubjektiven Projekte dar und bieten der Erzählforschung verlässliche und nachvollziehbare Fakten an. Diese Handwerkszeuge erleichtern es uns, die nächste Herausforderung unseres Forschungsgebietes anzugehen: Indem wir unsere Subjektivität in der Feldforschung kontrollieren, ermöglichen wir eine neue Konzentration auf die (Märchen-)Erzähler und damit ein besseres Verständnis dafür, wie Erzählstoffe und Erzählende die Welt ständig neu erfinden und verändern.

Online erschienen: 2016-11-25

© 2016 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston

Downloaded on 17.5.2024 from https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/fabula-2016-0037/html
Scroll to top button