Peer Mediation in Refugee Shelters What constitutes peer mediation from the participants’ point of view?
- This empirical dissertation delves into the study of peer mediation within refugee shelters, focusing on understanding the participants' perspectives on what constitutes peer mediation. Drawing upon the grounded theory methodology by Strauss and Corbin, the study examines the experiences and perceptions of refugees engaged in peer mediation activities in refugee shelters in Germany. The findings of the dissertation reveal that peer mediation plays a significant role in strengthening the self-efficacy of participants. Furthermore, the study highlights that engaging in peer mediation imbues refugees with a sense of meaning, as they assist their peers in resolving conflicts. Additionally, participants who undergo training as peer mediators report an increase in self-confidence regarding their mediation skills and conflict resolution competence as a direct result of increased self-efficacy. The findings can guide the development of peer mediation programs that meet the specific needs of refugees inThis empirical dissertation delves into the study of peer mediation within refugee shelters, focusing on understanding the participants' perspectives on what constitutes peer mediation. Drawing upon the grounded theory methodology by Strauss and Corbin, the study examines the experiences and perceptions of refugees engaged in peer mediation activities in refugee shelters in Germany. The findings of the dissertation reveal that peer mediation plays a significant role in strengthening the self-efficacy of participants. Furthermore, the study highlights that engaging in peer mediation imbues refugees with a sense of meaning, as they assist their peers in resolving conflicts. Additionally, participants who undergo training as peer mediators report an increase in self-confidence regarding their mediation skills and conflict resolution competence as a direct result of increased self-efficacy. The findings can guide the development of peer mediation programs that meet the specific needs of refugees in shelters. This research helps us see how peer mediation has the potential to promote self-efficacy, facilitating integration into new environments. Peers assisting one another not only aid others but also experience personal growth. By mitigating conflicts within refugee shelters, peer mediation reduces the need for security interventions. Implementing measures that incentivize refugees to reclaim their sense of self-efficacy is crucial.…
- Diese Dissertation untersucht Peer-Mediation in Gemeinschaftsunterkünften für Geflüchtete in Deutschland und analysiert unter Anwendung der Grounded Theory Methode von Strauss und Corbin, was Peer-Mediation aus Sicht der Teilnehmenden ausmacht. Die Ergebnisse der Dissertation zeigen, dass Peer-Mediation eine bedeutende Rolle bei der Stärkung der Selbstwirksamkeit der Teilnehmenden spielt. Darüber hinaus hebt die Studie hervor, dass die Beteiligung an Peer-Mediation Geflüchteten ein Gefühl von Sinnhaftigkeit verleiht, da sie ihren Mitmenschen bei der Lösung von Konflikten helfen können. Darüber hinaus berichten Teilnehmende, die eine Ausbildung als Peer-Mediator:innen durchlaufen, von einem Anstieg des Selbstvertrauens und ihrer „Konfliktlösungs-Kompetenz“. Die Ergebnisse können zur Entwicklung von Peer-Mediationsprogrammen beisteuern, die den spezifischen Bedürfnissen von geflüchteten Menschen in Gemeinschaftsunterkünften entsprechen. Peer-Mediation hat das Potenzial, die Selbstwirksamkeit vonDiese Dissertation untersucht Peer-Mediation in Gemeinschaftsunterkünften für Geflüchtete in Deutschland und analysiert unter Anwendung der Grounded Theory Methode von Strauss und Corbin, was Peer-Mediation aus Sicht der Teilnehmenden ausmacht. Die Ergebnisse der Dissertation zeigen, dass Peer-Mediation eine bedeutende Rolle bei der Stärkung der Selbstwirksamkeit der Teilnehmenden spielt. Darüber hinaus hebt die Studie hervor, dass die Beteiligung an Peer-Mediation Geflüchteten ein Gefühl von Sinnhaftigkeit verleiht, da sie ihren Mitmenschen bei der Lösung von Konflikten helfen können. Darüber hinaus berichten Teilnehmende, die eine Ausbildung als Peer-Mediator:innen durchlaufen, von einem Anstieg des Selbstvertrauens und ihrer „Konfliktlösungs-Kompetenz“. Die Ergebnisse können zur Entwicklung von Peer-Mediationsprogrammen beisteuern, die den spezifischen Bedürfnissen von geflüchteten Menschen in Gemeinschaftsunterkünften entsprechen. Peer-Mediation hat das Potenzial, die Selbstwirksamkeit von Geflüchteten zu fördern und die Integration in neue Umgebungen zu erleichtern. Peers, die einander unterstützen, helfen nicht nur anderen, sondern erfahren auch persönliches Wachstum. Durch die Minderung von Konflikten in Gemeinschaftsunterkünften reduziert die Peer-Mediation die Notwendigkeit von Sicherheitsinterventionen. Die Umsetzung von Maßnahmen, die Geflüchtete dazu anregen, ihre Selbstwirksamkeit zurückzugewinnen, ist entscheidend.…
Author: | Helen Winter |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:kobv:521-opus4-13489 |
DOI: | https://doi.org/10.11584/opus4-1348 |
Referee: | Hartmut Schröder, Ulla Gläßer |
Advisor: | Hartmut Schröder |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2024/02/15 |
Date of first Publication: | 2024/01/08 |
Publishing Institution: | Europa-Universität Viadrina Frankfurt |
Granting Institution: | Europa-Universität Viadrina Frankfurt, Kulturwissenschaftliche Fakultät |
Date of final exam: | 2024/01/08 |
Release Date: | 2024/02/15 |
Tag: | ADR und Selbstwirksamkeit; Peer-Mediation; Peer-Mediation mit Flüchtlingen; Selbstermächtigung von Flüchtlingen; Selbstwirksamkeit und Peer-Mediation ADR and self-efficacy; Peer Mediation; Peer Mediation with Refugees; Self-efficacy and Peer Mediation; Self-empowerment of refugees |
Page Number: | 207 |
First Page: | V |
Last Page: | 207 |
Institutes: | Kulturwissenschaftliche Fakultät |
Licence (German): | Creative Commons - CC BY-NC-ND 4.0 International - Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen |