Mediale Artikulation als Form der neoliberal-gouvernementalen Selbsttechnologie: Aegyo als Cuteness-Performance in Facebook-Profilbildern südkoreanischer Studierender

Language
de
Document Type
Doctoral Thesis
Issue Date
2023-01-23
Issue Year
2023
Authors
Lee, Juho
Editor
Abstract

This study develops from the basic question, whether medial articulation, which is characterized as a conscious explication of individual implicit-qualitative experiences in symbolic media, not only from an anthropological, or educational-theoretical perspective, but also form a power-theoretical perspective, can be interpreted.
In order to discuss this basic question, these following Keywords are discussed, such as ‘neoliberal governmentality’, ‘technologies of the self’ from the Foucault’s late Works and ‘attention economy’, ‘medial neoliberal-governmental technologies of the self’ from the works of G. Franck, H. Bublitz and A. Reckwitz. From this theoretical work, the main thesis of this study is formulated that medial articulation is understood as a form of medial neoliberal-governmental technologies of the self. A concrete research topic ‘Aegyo-performance’, which is understood as a conscious presentation of the self a cute or childlike person, is selected for the empirical examination of the main thesis. Then, 198 profile pictures on Facebook with the Aegyo-repertoire of the pedagogy students at a South Korean university are classified, analyzed, and compared between the sex of the person in each profile pictures. For the validity check, theses profile pictures are also compared with the public press photographs of female South Korean celebrities. This empirical research with the analysis of the profile pictures can result in that media articulation using the example of profile pictures on Facebook can be understood as a form of medial neoliberal-governmental technologies of the self, so that each of the person with the Aegyo-performance in the profile pictures attracts the social attention of other people in the social media. In this context, the presented body of each person in the profile pictures can be also understood as human capital in order to gain social attention. In addition, another thesis of this study can be formulated form this empirical research that the Aegyo-Phenomenon in South Korea is understood as an example of the economized transformation of traditional ideal femininity. In the process of the modernizing of South Korean society, weakness, passivity, cuteness, etc., which is considered as the ideal femininity in traditional Confucian society, is functioned less and less as a gender norm, but more and more as a means of generating social attention. In this context, the female persons present themselves as the ideal Korean women from own will - not to fulfil the traditional gender norm, but to generate social attention

Abstract

Die vorliegende Untersuchung entwickelt sich aus der grundlegenden Fragestellung, ob mediale Artikulation, die sich als bewusste Explikation individueller implizit-qualitativer Erfahrungen in symbolischen Medien auszeichnet, nicht nur aus der anthropologischen bzw. bildungstheoretischen Perspektive, sondern auch aus einer machttheoretischen Perspektive interpretiert werden kann. Um diese Fragestellung zu diskutieren, werden zentrale Begriffe wie neoliberale Gouvernementalität, Selbsttechnologien aus den Spätwerken Foucaults und Aufmerksamkeitsökonomie, mediale neoliberal-gouvernementale Selbsttechnologien aus den Arbeiten von G. Franck, H. Bublitz und A. Reckwitz thematisiert. Aus dieser theoretischen Arbeit wird die zentrale These der vorliegenden Untersuchung formuliert, dass mediale Artikulation als Form der medialen neoliberal-gouvernementalen Selbsttechnologie verstanden wird. Für die empirische Überprüfung dieser formulierten zentralen These wird ein konkretes Forschungsthema ausgewählt, in diesem Fall die sogenannte „Aegyo-Inszenierung“, die man als bewusste Inszenierung des Selbst als eine niedliche bzw. kindliche Person versteht. Daraufhin werden 198 Profilbilder auf Facebook mit dem Aegyo-Repertoire von Pädagogik-Studierenden an einer südkoreanischen Universität nach dem Geschlecht des Abgebildeten klassifiziert und miteinander verglichen. Für die Geltungsüberprüfung werden sie zusätzlich mit den öffentlichen Pressefotografien weiblicher, südkoreanischer Prominenter verglichen. Durch diese empirische Untersuchung mit der Bildanalyse bzw. dem -vergleich kann resultiert werden, dass mediale Artikulation am Beispiel von Profilbildern auf Facebook als Form der medialen neoliberal-gouvernementalen Selbsttechnologie verstanden werden kann, damit jede der Abgebildeten mithilfe der Aegyo-Inszenierung soziale Aufmerksamkeit von anderen Personen im medialen Raum erregt. Dabei fungiert der Körper des jeweiligen Abgebildeten für die Aegyo-Inszenierung als Humankapital, um soziale Aufmerksamkeit zu erlangen. Zusätzlich kann aus dieser empirischen Untersuchung noch eine weitere These der vorliegenden Untersuchung formuliert werden, dass das Aegyo-Phänomen in Südkorea als ein Beispiel der ökonomisierten Transformation der tradierten idealen Weiblichkeit verstanden wird. Im Prozess der Modernisierung der südkoreanischen Gesellschaft fungieren Schwäche, Passivität, Gehorsamkeit, Niedlichkeit usw., welche jeweils als ideale Weiblichkeit in der traditionellen konfuzianischen Gesellschaft galten, immer weniger als Geschlechternorm, sondern vielmehr als Mittel für die Herstellung sozialer Aufmerksamkeit. In diesem Kontext inszenieren die weiblichen Abgebildeten sich selbst aus eigenem Antrieb als ideale Frau – nicht für die Erfüllung der tradierten Geschlechternorm, sondern um soziale Aufmerksamkeit zu erzeugen.

DOI
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