Deutsch Englisch

Home

Neuerwerbungen

Speichern

Abmelden

Trefferanalyse

 
 
 
 
 
 
 
 
1 von 1
      
* Ihre Aktion  suchen [und] ([ALL] Alle Wörter) 749097329
Online Ressourcen (ohne Zeitschr.)
Titel: 
VerfasserIn: 
Sprache/n: 
Englisch
Veröffentlichungsangabe: 
Dordrecht : Springer, 2000
Umfang: 
Online-Ressource (400p) : digital
Schriftenreihe: 
Bibliogr. Zusammenhang: 
Erscheint auch als (Druck-Ausgabe) : ISBN 9780792360940
Erscheint auch als (Druck-Ausgabe) : ISBN 9781402002441
Erscheint auch als (Druck-Ausgabe) : ISBN 9789401090353
ISBN: 
978-94-010-9034-6
Weitere Ausgaben: 978-1-4020-0244-1 (Druckausgabe)
Identifier: 
Schlagwörter: 
Mehr zum Thema: 
Klassifikation der Library of Congress: QC6.9 ; QC5.53
Dewey Dezimal-Klassifikation: 530.01;
Book Industry Communication: PDX
bisacsh: SCI055000
Inhalt: 
Through the study of the ideas of the great fathers of theoretical physics, such as Ampère, Weber, Helmholtz, Maxwell, Boltzmann, Einstein, Schrödinger, et al., this book affords an improved understanding of modern physics. My main field of interest concerns the physicists' conceptions of the methods and nature of science. In my view, innovative conceptions contributed to important achievements in theoretical physics. Dissenting from the historiography of the linear development of scientific ideas, I duly underline the fact that, in the passage from nineteenth-century electrodynamics to theoretical physics, the process of mathematization varied remarkably, ranging from Ampère's and Weber's algebraization to Maxwell's attention to mathematical analogies and dimensional analysis, not to mention Einstein's non-Euclidean approach to general relativity and the via-operators formulation of quantum theory. I describe how, in the same period of time, physicists modified their ideas on the theory-experiment relationship, as shown, for example, by Hertz's theoretical holism, and by Boltzmann's discrediting of crucial experiments. I report a large number of not easily available quotations from primary sources in the history of physics and of references to the recent secondary literature. As such, this book will prove a useful addition to the culture of modern scientists and philosophers, and it could be influential in orienting teachers towards new approaches to teaching physics at undergraduate and graduate levels. It is aimed at historians of physics, epistemologists, professors of physics, PhD candidates in history of science, undergraduate and graduate students in history of physics and of science, and, last but not least, the cultured lay general reader
 
Gesamttitel: 
 
Anmerkung: 
Vervielfältigungen (z.B. Kopien, Downloads) sind nur von einzelnen Kapiteln oder Seiten und nur zum eigenen wissenschaftlichen Gebrauch erlaubt. Keine Weitergabe an Dritte. Kein systematisches Downloaden durch Robots.
Volltext: 
 
 
 
1 von 1
      
Über den Zitierlink können Sie diesen Titel als Lesezeichen ablegen oder weiterleiten
 
1 von 1